Vandaag: woensdag 14 april 2021, Week 15
de grote rekendag

Je hebt er vast wel eens van gehoord toen jezelf op school zat of van je kinderen. De grote rekendag. De dag waarop kinderen allemaal spelletjes gaan doen die met rekenen te maken hebben. Wat is het idee achter deze dag precies en waarom is het zo belangrijk om dit te doen? Wij vertellen je het in deze blog.

Wat is de Grote Rekendag

Tijdens de Grote Rekendag gaan de kinderen onderzoekend rekenen. Want zelf ontdekken levert meer inzicht op waar ze de rest van hun leven profijt van hebben. En het is ook nog eens heel leuk om te doen. Je vraagt je vast af hoe je nou meer kan doen in de tijd waar corona ons leven bepaald? Je neemt deel door het boek van de Grote Rekendag te bestellen via de website. Het boek bevat al het materiaal dat je nodig hebt om met groep 1 tot en met groep 8 aan de slag te gaan rondom het thema op rekenreis. Geef je rekenonderwijs een extra impuls en doe ook mee met de rest van Nederland! Ze weten natuurlijk ook dat wij op dit moment in een vreemde tijd leven en daarom hebben ze twee data gepland voor de Grote Rekendag. Een van deze data is vandaag 24 maart en de andere is op 23 juni. Hierdoor heb je de mogelijk om te kiezen welke datum het beste in je agenda past.

Geschiedenis van de Grote Rekendag

De Grote Rekendag begon 16 jaar geleden. Dit was in de vorm van een pilot, georganiseerd door het Freudenthal Instituut van de Universiteit Utrecht, Met een beperkt aantal basisscholen is toen gekeken of de opdrachten die gekoppeld waren aan het thema Kijkmeetkunde en meten geschikt waren voor zowel leerlingen als leraren. Dat resulteerde het jaar erop in een 2e Grote Rekendag met hetzelfde thema.

Is dit het onderwijs van morgen?

Projectleider Keijzer ziet de Grote Rekendag als een accentverschuiving in het reken/wiskundeonderwijs. Ze willen daarom met de Grote Rekendag laten zien dat reken/wiskundeonderwijs anders kan. Dat het kind zelf ontdekkingen kan doen en zelf aan het denken wordt gezet. Ik denk dat dit het onderwijs van morgen is. Keijzer ziet hierin een grote rol weggelegd voor ontwikkelteams die bezig gaan met de curriculumherziening in het primair en voorgezet onderwijs. Onder andere voor het leergebied Rekenen & Wiskunde gaat een ontwikkelteam, bestaande uit leraren en schoolleiders uit het primair en voorgezet onderwijs, onderzoeken wat leerlingen zouden moeten kennen en kunnen en uiteindelijk wat er tot het onderwijscurriculum zou moeten behoren. De afgelopen jaren is het onderwijs dan ook veel in het nieuws geweest, het begon in 2010 waar de wet van Referentiesniveaus Nederlandse taal in werking is getreden. De afgelopen jaren ging het ook veel over de docenten en leraren die te veel werkdruk hebben en te weinig betaald krijgen. Het is daarom van belang dat het onderwijs op hoog niveau blijft. Dit is niet alleen beter voor de kinderen op dit moment maar ook voor Nederland in de toekomst.