Vandaag: vrijdag 26 april 2024, Week 17
Inhaak kalender social media

Een inhaakkalender of een sociale media kalender is de beste manier om aankomende acties te plannen en te organiseren. Ontdek waarom je er een zou moeten hebben en hoe je aan de slag kunt gaan. Een inhaakkalender of contentkalender voor sociale media is de spil van je hele sociale media-strategie. Het klinkt in eerste instantie als een grote iets, maar je kunt er zeker van zijn dat het alle tijd die je erin steekt waard is. Of het nu gaat om een eenvoudig rooster met een paar links, of een op maat gemaakt dashboard dat tientallen feeds kan plannen, jouw inhaakkalender kan zo eenvoudig of complex zijn als jij maar wil.

? Tip: Maak je eigen online kalender en vul deze aan met jouw favoriete inhakers.

Waarom zou ik een inhaakkalender voor sociale media gebruiken?

Je marketingdoelen voor sociale media hebben een belangrijk punt gemeen met veel van de andere doelen in jouw dagplanner: ze vergen elke dag inspanning en aandacht. Door een social media kalender bij te houden, kun je vooruit plannen, jouw werk in batches uitvoeren, multitasking vermijden en al jouw creatieve ideeën waarmaken. In feite is het de beste manier om ervoor te zorgen dat je nooit wanhopig door dezelfde content bladert in de hoop dat je iets kunt  vinden om te posten. En ook al post je elke dag dat betekent niet dat je constant op je feeds moet passen. Met bepaalde handige inhaakkalenders voor sociale media kun je posts op sociale media van tevoren plannen en de betrokkenheid van het publiek vanaf één plek beheren.

Ideaal voor als je regelmatig moet posten

Of je nu je Instagram-likes, je YouTube-abonnees wilt vergroten of KPI’s voor sociale media hebt geïmplementeerd, de eerste tip van experts is altijd ‘consistent posten’. Consequent verschijnen in de feed van jouw publiek is de sleutel om ze op social media te betrekken. Blijvende betrokkenheid vergroot jouw organische bereik via het algoritme van het platform, zodat jouw berichten aan nieuwe ogen worden getoond en nieuwe mensen jouw merk gaan volgen. Echte betekenisvolle contacten leggen met een groeiend publiek is de enige echte weg naar meer verkeer en meer klanten. Door van tevoren jouw sociale media-inhoudskalender te vullen met berichten, kun je  consequent posten, of het nu leuke weetjes zijn of jouw grootste promotieactie van het jaar.

Een inhaakkalender zorgt ervoor dat je werk standaardiseert

Door jouw berichten van tevoren te plannen, kun je een betere workflow creëren. Het kopiëren van de tekst, het controleren van de feiten, of zelfs het doornemen met belanghebbenden, zoals een bepaalde afdeling, zijn allemaal een stuk eenvoudiger wanneer je dagen of weken van tevoren werkt. Een kalender voor sociale media waarbij ingebouwde goedkeuringen van teamleden aanwezig is, is de beste manier om goede content op de lange termijn te organiseren.

Word ambitieuzer met jouw sociale strategieën

De grootste social media merken ter wereld voeren vaak meerdere campagnes tegelijk uit. Vaak zijn dat lange, middellange en korte termijn acties. Als je eenmaal een vergelijkbaar schema hebt vastgelegd, heb je het overzicht om na te denken over lange termijn strategieën. Met een kalender kan je in een oogopslag zien of het handig is om een Instagram-wedstrijd te houden of dat je iets moet posten over een nieuw product.

Met een goede inhaakkalender loop je geen relevante momenten mis

Vergeet belangrijke media events nooit meer. Met een sociale-media kalender kun je wereldwijd inhaken op momenten die relevant zijn voor het publiek van jouw merk of product. Als er iets actueels past bij jouw campagne kan je makkelijk schakelen en met content komen die werkt en die bezoekers trekt. Zorg dus dat je die likes binnenhaalt en jouw pagina goed bezocht wordt.

Maak inhoud van hogere kwaliteit dankzij een social media kalender

De content op sociale media is omhooggeschoten. Tegenwoordig is het niet zo ongebruikelijk dat een enkele post op sociale media een heel team van creatievelingen achter zich heeft. Denk aan copywriters, ontwerpers, video-editors en fotografen. Een kalender voor social media helpt je jouw middelen – zowel menselijk als digitaal – effectief af te stemmen. Dat zorgt ook voor betere content doordat mensen doelgericht werken.

Tot slot: Houd bij wat werkt en verbeter het

Een kalender is essentieel omdat wat wordt gepland, wordt gedaan en wat wordt gemeten, wordt verbeterd. Jouw sociale media-analyses hebben veel inzichten die voor jou belangrijk kunnen zijn. Een contentkalender voor social media biedt de mogelijkheid om jouw experimenten in te plannen voor verbetering. Plan dus jouw contentstrategie in en probeer gelijk uit of die succesvol zal zijn. Wij wensen je alvast veel succes in het gebruik van onze inhaakkalender.

Wil je dit resultaat opslaan?

Als je dit resultaat opslaat, kun je het later terugvinden in je account.