Vandaag: zaterdag 27 april 2024, Week 17

Beloken Pasen is een feestdag die in tegenstelling tot Pasen zelf niet door een groot deel van Nederland gevierd wordt, maar onder christenen is het een erg belangrijke feestdag.

Wanneer is het Beloken Pasen?

Beloken Pasen Dag Datum Weeknummer Dagen te gaan
Beloken Pasen 2024 zondag 7 april 2024 14
Beloken Pasen 2025 zondag 27 april 2025 17 365 dagen

Het is de zondag na Pasen, ook wel de achtste paasdag, en de afsluiter van de paasweek. Rooms-katholieke christenen noemen deze feestdag ook wel Barmhartigheidszondag, Zondag van de Goddelijke Barmhartigheid, of Witte Zondag. In de orthodoxe kerk wordt deze dag meestal Thomaszondag genoemd. Weten wat er op deze dag gevierd worden, welke rituelen er binnen het christendom plaatsvinden en wat de betekenis van de feestdag is? Alles over Beloken Pasen lees je hier.

Beloken Pasen betekenis

De naam van Beloken Pasen komt van de Oud-hollandse betekenis van ‘luiken’. Dit betekent namelijk sluiten, en dat verwijst weer naar het feit dat deze feestdag de sluiting van de paasweek is. Deze periode begint op Paaszondag, wat we tegenwoordig ook kennen als Eerste Paasdag, en eindigt acht dagen later, op Beloken Pasen. Deze periode wordt ook wel het ‘Paasoctaaf’ genoemd.

Beloken Pasen

Beloken Pasen viering en rituelen

Tijdens Beloken Pasen sluiten christenen niet alleen de viering van de Paasweek af, ze vieren ook dat God iedereen zijn zonden vergeeft. Volgens het verhaal verscheen Jezus Christus tijdens de vorige eeuw voor de Poolse Maria Faustina Kowalska. Aan haar gaf hij door dat hij de zonden van de christenen vergaf, en vernoemde hij zichzelf naar de Goddelijke Barmhartigheid. Op Beloken Pasen is het belangrijk dat anderen elkaar ook vergeven voor hun zonden, net zoals Jezus dit deed. Deze boodschap gaf hij ook door tijdens zijn verschijning.

Veel christenen vieren Beloken Pasen op eenzelfde manier zoals Eerste Paasdag, met bezoekjes aan familie en samen veel eten. Ook worden er speciale diensten in kerken gehouden, waarbij stilstaan bij Jezus zijn barmhartigheid centraal staat.

Daarnaast is Beloken Pasen de dag waarop toegewijde christenen hun witte gewaad uittrekken. Hoewel dit een ritueel is dat vooral vroeger plaatsvond, zijn er nog altijd gelovigen die hier waarde aan hechten. Het ritueel ontstond bij pasgeborenen, die een wit kledingstuk kregen wanneer ze tijdens Paaszondag werden gedoopt. Dit witte kledingstuk moest een week lang gedragen worden, en mocht met Beloken Pasen uit. Op deze dag werden de pasgeborenen officieel toegelaten tot de kerk. Als verwijzing naar deze witte gewaden wordt Beloken Pasen ook wel eens Dominica in albis genoemd. Dit is de Latijnse vertaling voor zondag in witte kleren.

Beloken Pasen gedicht

Tijdens de kerkdiensten op Beloken Pasen staan lezingen uit de Johannes-evangelie centraal. Deze evangelie is één van de vier onderdelen van het Nieuwe Testament van de Bijbel. In deze evangelie wordt onder andere de over het lege graf en de verschijning van Jezus verteld. Gedurende de dienst worden er ook regelmatig gedichten voorgelezen die aan deze verschijning van Jezus en aan zijn barmhartigheid doen denken.

Wil je dit resultaat opslaan?

Als je dit resultaat opslaat, kun je het later terugvinden in je account.