Vandaag: zaterdag 20 april 2024, Week 16

Het Feest van de heilige drie-eenheid is een feestdag die voornamelijk in de rooms-katholieke kerk gevierd wordt, op de eerste zondag na Pinksteren

Wanneer feest van de heilige drie-eenheid?

Feest van de heilige drie-eenheid Dag Datum Weeknummer Dagen te gaan
Feest van de heilige drie-eenheid 2024 zondag 26 mei 2024 21 36 dagen
Feest van de heilige drie-eenheid 2025 zondag 15 juni 2025 24 421 dagen
Feest van de heilige drie-eenheid 2026 zondag 31 mei 2026 22 771 dagen
Feest van de heilige drie-eenheid  2027 zondag 23 mei 2027 20 1128 dagen
Feest van de heilige drie-eenheid 2028 zondag 11 juni 2028 23 1513 dagen
Feest van de heilige drie-eenheid 2029 zondag 27 mei 2029 21 1863 dagen
Feest van de heilige drie-eenheid 2030 zondag 16 juni 2030 24 2248 dagen

Op deze dag wordt de heilige drie-eenheid gevierd, en de feestdag wordt ook wel Drievuldigheid of Trinitatis genoemd. Dit laatste is de Latijnse benaming voor het feest. Hoe de viering van de dag eruit ziet, waar de heilige drie-eenheid voor staat en welke rituelen er op deze dag plaatsvinden, lees je hier.

Het verhaal achter het Feest van de heilige drie-eenheid

De heilige drie-eenheid is een leer uit het christendom, waarbij ervan wordt uitgegaan dat God uit drie personen bestaat: de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. God staat dus centraal bij dit feest, wat niet vaker voorkomt in het christendom. Bij andere christelijke feestdagen staan Jezus Christus, Maria of andere heiligen centraal. Dit is de enige feestdag die volledig om God draait.

Het feest ontstond honderden jaren geleden als antwoord tegen ketterijen, die niet geloofden in de heilige drie-eenheid. Jarenlang werd er onofficieel stilgestaan bij deze viering, maar in de veertiende eeuw besloot paus Johannes XXII om er een officiële feestdag van te maken. In de rangorde van christelijke feesten kreeg het Feest van de heilige drie-eenheid de stempel van hoogfeest, wat het een van de belangrijkste dagen binnen de christelijke kerk maakt.

Feest van de heilige drie-eenheid

Alle zondagen ná het Feest van de heilige drie-eenheid, ook wel Trinitatis genoemd, staan binnen het christendom bekend als de ‘rangorde na Trinitatis’. Deze naam geldt voor alle zondagen tot en met de advent, die vier weken voor Kerst start. Deze zondagen worden opeenvolgend Eerste Zondag na Trinitatis, Tweede Zondag na Trinitatis, Derde Zondag na Trinitatis etcetera genoemd.

Feest van de heilige drie-eenheid rituelen

Tijdens het Feest van de heilige drie-eenheid vinden er in kerken ceremonies plaats, waarbij er extra aandacht wordt besteed aan deze christelijk leer. De pastoor of priester roept christenen tijdens deze ceremonies op om dankbaar te zijn dat ze in God geloven, en er worden veel verhalen uit de Bijbel voorgelezen. Vooral uit het eerste evangelie, waar de schepping van God centraal staat.

In veel gebeden en tijdens het maken van het kruisteken staat de zin ‘In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest’ centraal, wat verwijst naar deze heilige drie-eenheid. Op de dag van Trinitatis wordt er tijdens kerkdiensten dan ook extra aandacht gevestigd op deze betekenis.

Na het bezoek aan de kerk is het op de dag van het Feest van de heilige drie-eenheid belangrijk om te rusten. Van oudsher is zondag namelijk nog altijd rustdag binnen het christelijke geloof, wat ook wel sabbat wordt genoemd. Op deze dag is het belangrijk dat christenen geen arbeid verrichten, en in het bijzonder nadenken over hun geloof in God. Veel moderne christenen zorgen ervoor dat ze op de zondag ook tijd doorbrengen met familie en andere geliefden. Vaak brengen ze elkaar een bezoek na afloop van de zondagsmis, die voor strenge christenen nog altijd verplicht is op zondag.

Wil je dit resultaat opslaan?

Als je dit resultaat opslaat, kun je het later terugvinden in je account.