Vandaag: vrijdag 29 maart 2024, Week 13

De nacht waarop de profeet Mohammed naar de hemel ging, wordt door moslims nu nog altijd herdacht. Voor Mohammed was dit een bijzondere reis, want hij zou nu eindelijk dicht bij God, ofwel Allah, komen. De reis naar de hemel van de profeet wordt door moslims op de 27e dag van de islamitische maand Radjab gevierd, en de viering en herdenking begint de avond ervoor tijdens zonsondergang. In de kalender zoals wij ‘m volgen valt dit meestal in maart of april. De hemelvaart van Mohammed is een van de vijf gezegende nachten binnen de islam.

Wanneer Hemelvaart Mohammed – Lailat-ul-Meraj?

Hemelvaart Mohammed –  Lailat-ul-Meraj Dag (start) Datum (start) Week nr. (start) Dagen te gaan
Hemelvaart Mohammed – Lailat-ul-Meraj 2025 zondag 27 januari 2025 5 304 dagen
Hemelvaart Mohammed – Lailat-ul-Meraj 2026 donderdag 16 januari 2026 3 658 dagen
Hemelvaart Mohammed – Lailat-ul-Meraj 2027 dinsdag 6 januari 2027 1 1013 dagen
Hemelvaart Mohammed – Lailat-ul-Meraj 2028 zaterdag 26 december 2028 52 1733 dagen
Hemelvaart Mohammed – Lailat-ul-Meraj 2029 woensdag 4 december 2029 49 2076 dagen
Hemelvaart Mohammed – Lailat-ul-Meraj 2030 maandag 23 november 2030 47 2430 dagen

Hemelvaart Mohammed viering en rituelen

Op de plek waar de profeet de ladder naar de hemel beklom, is later een belangrijke moskee gebouwd: de Al-Aqsa-moskee. Deze moskee is nog altijd een populaire gedenkplek voor moslims, waar ze graag naartoe komen om te bidden tijdens deze feestdag. Natuurlijk staat het gebed ook op andere plekken centraal tijdens de hemelvaart van Mohammed.

Veel moslims kiezen er op deze dag voor om hun huizen en moskeeën te versieren met kleurrijke vlaggen, en zodra het donker wordt zul je veel kaarsen en lampen zien die huizen en gebedsplekken verlichten. Na een bezoek aan de moskee komen veel families samen, en worden er zoete lekkernijen gegeten. Van rijke moslims wordt op deze dag verwacht dat ze een deel van hun rijkdom afstaan aan de armen, want delen is erg belangrijk binnen de islam.

Hemelvaart Mohammed –  Lailat-ul-Meraj

Het verhaal van Mohammeds hemelvaart –  Lailat-ul-Meraj

Mohammeds reis naar de hemel is een bijzonder verhaal, dat toentertijd door niemand geloofd werd. Nu is het een van de belangrijkste verhalen binnen de islam, want tijdens deze hemelvaart gaf God aan de profeet de regels van het gebed door.

Het gebeurde allemaal rond het jaar 620, op een nacht waarop Mohammed voor een moskee in Mekka lag te slapen. De aartsengel Gabriël, die ook een belangrijke rol speelt in het jodendom, kwam naar de moskee toe om Mohammed te wekken. Er stond namelijk een vliegend paard genaamd Boeraak voor de profeet klaar. Het was de bedoeling dat hij op dit paard naar Jeruzalem zou vliegen, waar hij verschillende andere profeten zou ontmoeten. Hier waren onder anderen Jezus, Mozes en Jesaja bij. Samen spraken ze gebeden uit, en lieten ze hun toewijding aan God zien. Hierna klom Mohammed via een ladder naar de zevende, en tevens hoogste hemel, waar hij God ontmoette.

Uiteindelijk keerde hij terug naar Mekka, waar hij zijn verhaal en de boodschap van God wilde overbrengen. Deel van deze boodschap was Gods regel van het gebed: moslims moesten volgens hem vijftig keer per dag de Salat uitspreken. Mohammed onderhandelde met God, en wist dit terug te brengen tot vijf. Deze boodschap wilde hij overbrengen in Mekka, maar daar leek echter niemand hem te geloven. Mohammeds verhaal werd na zijn dood pas echt belangrijk, en werd later in de Koran gebundeld.

Wil je dit resultaat opslaan?

Als je dit resultaat opslaat, kun je het later terugvinden in je account.