Vandaag: zaterdag 20 april 2024, Week 16

De Nacht van de Beslissing wordt ook wel Lailat-ul-Qadr genoemd, en is een van de vijf gezegende nachten binnen de islam. De andere vier zijn de geboortedag van de profeet Mohammed (Mwalid-an-Nabi), de Nacht van de Wonderen (Regaib Kandili), de reis naar de hemel van Mohammed (Lailat-ul-Meraj) en de Nacht van de Lotsbezegeling (Lailat-ul-Baraat). Tijdens de Nacht van de Beslissing wordt de openbaring van de heilige Koran aan Mohammed gevierd. Deze feestdag vindt plaats in de islamitische maand Ramadan, de maand die bekend staat als de periode waarin moslims vasten om zo tot bezinning te komen. Het is tevens een van de drie heilige maanden van het geloof. In de Gregoriaanse kalender valt de Nacht van de Beslissing meestal in mei.

Wanneer is de Nacht van de Beslissing (Lailat-ul-Qadr)?

Nacht van de Beslissing Dag (start) Datum (start) Dag (eind) Datum (eind) Week nr. (start) Dagen te gaan
Nacht van de Beslissing 2021 woensdag 9 mei 2021 vrijdag 15 mei 2021 18
Nacht van de Beslissing 2022 maandag 28 april 2022 woensdag 4 mei 2022 17
Nacht van de Beslissing 2023 vrijdag 18 april 2023 zondag 23 april 2023 16
Nacht van de Beslissing 2024 dinsdag 6 april 2024 donderdag 11 april 2024 14
Nacht van de Beslissing 2025 zondag 27 maart 2025 dinsdag 1 april 2025 13 341 dagen
Nacht van de Beslissing 2026 donderdag 15 maart 2026 zaterdag 21 maart 2026 11 694 dagen
Nacht van de Beslissing 2027 dinsdag 5 maart 2027 donderdag 11 maart 2027 9 1049 dagen
Nacht van de Beslissing 2028 zaterdag 23 februari 2028 maandag 28 februari 2028 8 1404 dagen
Nacht van de Beslissing 2029 woensdag 11 februari 2029 vrijdag 16 februari 2029 6 1758 dagen
Nacht van de Beslissing 2030 maandag 30 januari 2030 woensdag 6 februari 2030 5 2111 dagen

De oorsprong van de Nacht van de Beslissing

De Nacht van de Beslissing is volgens het verhaal de nacht waarin engel Gabriël de openbaring van de Koran aan de profeet Mohammed. Mohammed was de laatste en meest bekende profeet die de boodschappen van God doorgaf aan de wereld. De boodschappen die hij doorkreeg van God, zijn de teksten die nu in de Koran geschreven zijn. Dit gebeurde echter pas na zijn dood.

Op deze bewuste dag kreeg Mohammed onder andere te horen over de Ramadan, de belangrijkste maand van het jaar binnen de islam. Allah zou hem hebben verteld dat gelovigen vanaf dat moment een hele maand moesten vasten, om zo geduld en geluk te bereiken. Allah zou daarbij hebben verteld dat het ook de maand is waarin liefde en goede daden voor je naasten uitvoeren van extra groot belang is. Dit geldt ook nu nog voor moslims die de Ramadan vieren. De gehele maand Ramadan is een belangrijke traditie voor moslims, maar de Nacht van de Beslissing is dit in het bijzonder.

Zo vieren moslims de Nacht van de Beslissing

Hoewel het niet precies bekend is wanneer engel Gabriël deze boodschappen doorgaf aan de profeet, gaan moslims ervan uit dat het op een van de oneven nachten van de laatste tien dagen van de maand Ramadan gaat. Op een van deze dagen wordt de dag nu nog altijd gevierd, en de festiviteiten beginnen officieel de avond ervoor tijdens de zonsondergang.

Tijdens de Nacht van de Beslissing trekken moslims massaal naar de moskee, waar ze stilstaan bij deze gebeurtenis. Er wordt in grote groepen gebeden, en natuurlijk worden er delen van de Koran voorgelezen. De soera, een vers in het heilige boek, waarin de gebeurtenis van Mohammeds openbaring centraal staat krijgt tijdens deze avond extra aandacht. Het aanbidden van Allah is tijdens een gezegende nacht zoals deze meer waard dan op een ‘normale nacht’: tijdens Lailat-ul-Qadr staat één daad van aanbidding zelfs gelijk aan duizend maanden van aanbidding. Dit kunnen moslims uitvoeren door hun gebeden op te zeggen, maar bijvoorbeeld ook door kleine bedragen geld of eten met armen te delen. Het vasten, dat sowieso gebeurt tijdens de Ramadan, kan ook hieraan bijdragen.

Wil je dit resultaat opslaan?

Als je dit resultaat opslaat, kun je het later terugvinden in je account.